Bez debat jeden z nejlépe napsaných seriálů, za poslední dobu. Bylo jen otázkou času, kdy vznikne materiál, který dokáže tematizovat islámský extremismus. CHALÍFÁT toto politicky citlivé téma bere věcně a ukazuje věci tak, jak je možné je vnímat ze spousty dokumentárních filmů, které se věnují radikalizaci mládeže. To je jen jedno z jeho nosných témat. Druhá linka ukazuje život v syrském městě Rakka v době, kdy ho ovládal Islámský stát. Třetí se soustředí na švédské tajné služby.
Z děje víc prozrazovat nebudu, protože právě příběh, spolu se skvěle napsanými postavami, je na seriálu tím nejlepším. Ačkoliv motivace jednotlivých postav jsou logické a vy jim rozumíte, tak současně nebudete tušit, kam to celé směřuje. I v půlce posledního dílu není jisté, jak to vlastně celé dopadne.
Seriál z počátku trochu ospalým způsobem vykresluje kulisy, ve kterých se celý příběh odehrává, a v půlce se láme v napínavý dramatický thriller, ve kterém už celkem znáte jednotlivé postavy a máte k nim vybudovaný vztah. Nejen zrychlující se tempo, ale i neodhadnutelnost děje vás při sledování drží v čím dál tím větším napětí.
Naprosto skvělý je pak casting, cit pro nastalé situace i vykreslení charakterů. Seriál byl svěřen bosenskému režisérovi Gorane Kapetanovicovi a právě to z něho dělá unikát, ve kterém je naprosto precizně procítěno prostředí lidí s různými kořeny. A to ať už jde o Švédy v řadách ISIS, arabské rodiny, jež se usadily ve Švédsku, nebo policisty, kteří mají kořeny v Bosně nebo Íránu. Všechny tyto prvky hrají svoji roli a vytvářejí uvěřitelné prostředí se zajímavými charaktery. Dávají vám nahlédnout do toho, co se děje v jejich hlavách, vidíte tu více než kdekoliv jinde přirozenou lidskou nejistotu, naivitu, hloupost, zákeřnost, lásku, věrnost i nenávist.
Věcnost seriálu a poměrně hluboká povědomost tvůrců o švédských reáliích současně umožňují promítnout si do příběhu vlastní politické názory. Věřím tomu, že CHALÍFÁT bude sbírat body napříč názorovým spektrem. Kdo bude chtít vidět Švédsko spějící ke zkáze, uvidí ho. Kdo bude chtít vidět to, že bojovník islámského státu je obyčejný člověk, který pochybuje sám o sobě, uvidí to. Stejně tak je možné se dívat i na mladé lidi, jež podlehnou svodům, které se jim nabízejí. Jejich rodiny, které milují své děti, jsou v těchto situacích bezmocné. V tomto ohledu mi CHALÍFÁT připomněl mnoho jiných scén, ve kterých jen náboženský radikalismus vystřídaly drogy nebo extrémní politické postoje.
Malou zajímavostí je fakt, že seriálu excelují většinou herci, kteří se do Švédska dostali jako uprchlíci, případně jsou z rodin, které se do země přistěhovaly. Sám režisér utekl ze Sarajeva během jugoslávské války.
CHALÍFÁT je ale v první řadě dobře napsaný scénář v rukou režiséra, který ví, co z materiálu chce vymáčknout. Také parádně rozehrává figury, které působí věrně a velmi civilně. Hlavní postavy mají více rozměrů a postupně si k nim vybudujete silné vztahy. Díky tomu budete mít v závěrečném díle opravdu problém s nervy.